Brevkasse: Sex og sundhed

Hej med Jer. Jeg hedder Malene H. Madsen. Jeg er sundhedsplejerske, og har arbejdet i Holbæk kommune siden 2010. Som den nye brevkasseredaktør, glæder jeg mig til at besvare Jeres spørgsmål på bedste vis indenfor 7 dage.
 

NB! Denne brevkasse service er primært forbeholdt unge fra Holbæk Kommune, så hvis du skriver til os, og ikke er bosiddende her, kan vi ikke garantere at du får svar på dit spørgsmål.

 
Mangler du en voksen at spørge?
Har du nogle spørgsmål, der trænger sig på om sex, følelser, sundhed eller sygdom - også psykisk sygdom? Det er ikke altid let at tale med andre om sådan noget.

Stil et spørgsmål i brevkassen
Overskrift:
Spørgsmål:

 
20161004_115800 mm
 
 
Vis alle selvværd
13.11.2009  
Bange for mig selv..
Hej..
jeg er en 14 årig pige, der har det meget dårligt med mig selv.

jeg sulter mig selv, brækker mig efter store måltider og i det hele dyrker rigtig meget motion.J
jeg er 169 høj og vejer under 48 kg. Men mit største ønske er at tabe mig mindst 5 kg mere, det vil være så rart at komme ned i vægt så jeg kan lide mig selv igen.A

i går aftes (12/11) ved 22 tiden, var jeg så ked og sur at jeg skar i mig selv, gør det tit, og spiste omkring 17 panodiler i træk. E
her morgnen efter, (13/11) tog jeg 5 mere, jeg er lidt bange får om det er meget farlig for mig, ved det er farligt.Mmen om det er meget farligt ved jeg ikk?

du vil sikkert sige jeg skal snakke med min mor, men jeg har ingen tillid til hende, eller nogle andre i min familie, og ved ikke hvem jeg ellers skal skrive til.G

jeg har brug for hjælp!

den hjælpeløse pige.
 
17.01.2011
Sv: bange for mig selv..
Hej

Jeg tror ikke, at det vil hjælpe på dit selvværd, at du taber dig. Det er blot et symptom på, at du ikke har det godt, ligesom din trang til at skære dig formentlig er et udtryk for en indre smerte, som du får lindring for ved at skære.

Panodiler er farlige at tage, men det er svært at begå selvmord ved at tage dem. For mange Panodiler kan skade din lever, og tager du tilstrækkeligt mange, kan det ende med at funktionen af leveren helt ophører - det kan ende med at man skal have en levertransplantation (en anden lever).

Du skal have hjælp hurtigst. Du skal tale med enten din lærer, sundhedsplejersken på skolen eller din læge. Du kan evt. også henvende dig til Ungdomsområdet, hvor du kan få en anonym samtale med en ansat. Du kan finde det ved at se på www.lystavlen.dk

Held og lykke - skynd dig. Vil du ikke skrive til mig igen i næste uge og fortælle, hvordan det går dig?

Hilsen fra Henrik


Senest opdateret 06.12.2019 10:42 af MEJ